Scroll To Top

Erevoorzitter - Zijne Majesteit de Koning

Op 6 augustus 1993 aanvaardt Prins Filip, in uitvoering van een beslissing van de Ministerraad, het Erevoorzitterschap van de Raad van Bestuur van de Belgische Dienst voor Buitenlandse Handel (BDBH). Hij volgt er zijn vader op die deze functie uitoefende vanaf 1962.

Op 3 mei 2003 wordt de Prins vervolgens Erevoorzitter van de Raad van Bestuur van het Agentschap voor Buitenlandse Handel (ABH), dat in de plaats komt van de BDBH.

Hij zit er tot op vandaag jaarlijks gemiddeld vier gezamenlijke economische zendingen voor. De Prins hecht bijzonder veel belang aan het versterken van de concurrentiekracht van onze Belgische bedrijven. Tijdens de economische zendingen opent hij deuren tot op het hoogste niveau.

In totaal bezocht Prins Filip 39 landen tijdens 57 economische zendingen. De aanwezigheid van de Prins zorgt voor unieke kansen op succes voor de deelnemende bedrijven. Zij kunnen op hoog niveau contacten leggen met buitenlandse industriële topspelers, organisaties en overheidsinstanties.

Ten dienste van de bedrijven

Tijdens economische zendingen stelt ZKH Prins Filip zich ten dienste van onze bedrijven. De inzet van de prins wordt sterk gewaardeerd, enkele testimonials:  

“Een economische zending onder voorzitterschap van Prins Filip krijgt in het buitenland veel positieve persaandacht. Door een deelname staat een bedrijf meteen in de kijker en worden gemakkelijker de juiste contacten gelegd. Voor ons hebben deze missies zeker hun nut al bewezen. Op één na hebben al onze deelnames al geleid tot concrete resultaten.”

(Eric Poskin, woordvoerder Strategic & Corporate Communication Mithra Pharmaceuticals)

“Dat Besix naam maakt in Saoedi-Arabië, is mede te danken aan de aanwezigheid van Prins Filip tijdens de economische zending daar. De gesprekken vonden immers plaats op het allerhoogste niveau. Maar ook als het gaat om economische zendingen naar niet-monarchieën is Prins Filip belangrijk. Zo werd onder zijn leiding in Vietnam heel veel mogelijk voor de deelnemende Belgische bedrijven.” 

(Georges Bovsovers, Corporate Relations & Marketing Director Besix)

“Prins Filip ontpopt zich steeds meer tot matchmaker. Hij informeert zich vooraf over de bedrijven en introduceert hen dan bij potentiële partners. Vaak is dat op het allerhoogste niveau, bij de decision makers. In de afgelopen tien jaar namen we deel aan tientallen economische zendingen onder het voorzitterschap van Prins Filip, telkens met concrete resultaten. Elke (niche)producent zou deze missies in zijn marketingmix moeten opnemen.”

(David Laurier, CEO AppliTek)

De zendingen onder ZKH Prins Filip