Scroll To Top

Erevoorzitter - Zijne Majesteit de Koning

 

© Koninklijk Paleis, België

 

Op 6 augustus 1993 aanvaardt Prins Filip, in uitvoering van een beslissing van de Ministerraad, het Erevoorzitterschap van de Raad van Bestuur van de Belgische Dienst voor Buitenlandse Handel (BDBH). Hij volgt er zijn vader op die deze functie uitoefende vanaf 1962.

Op 3 mei 2003 wordt de Prins vervolgens Erevoorzitter van de Raad van Bestuur van het Agentschap voor Buitenlandse Handel (ABH), dat in de plaats komt van de BDBH.

Hij leidt de volgende twintig jaar niet minder dan 85 economische zendingen. Prins Filip brengt Belgische en buitenlandse ondernemingen met elkaar in contact alsook Belgische ondernemingen onderling. Na zijn troonsbestijging in 2013 blijft hij erevoorzitter van het Agentschap en vraagt hij aan zijn zus Prinses Astrid hem op de economische zendingen te vertegenwoordigen.

Ten dienste van de bedrijven

Tijdens de economische zendingen heeft Z.K.H. Prins Filip zich altijd ten dienste van onze bedrijven gesteld. De inzet van de Prins werd sterk gewaardeerd.

Hierna vindt u enkele testimonials:    

“Een economische zending onder voorzitterschap van Prins Filip krijgt in het buitenland veel positieve persaandacht. Door een deelname staat een bedrijf meteen in de kijker en worden gemakkelijker de juiste contacten gelegd. Voor ons hebben deze missies zeker hun nut al bewezen. Op één na hebben al onze deelnames al geleid tot concrete resultaten.”

(Eric Poskin, woordvoerder Strategic & Corporate Communication Mithra Pharmaceuticals)

“Dat Besix naam maakt in Saoedi-Arabië, is mede te danken aan de aanwezigheid van Prins Filip tijdens de economische zending daar. De gesprekken vonden immers plaats op het allerhoogste niveau. Maar ook als het gaat om economische zendingen naar niet-monarchieën is Prins Filip belangrijk. Zo werd onder zijn leiding in Vietnam heel veel mogelijk voor de deelnemende Belgische bedrijven.” 

(Georges Bovsovers, Corporate Relations & Marketing Director Besix)

“Prins Filip ontpopt zich steeds meer tot matchmaker. Hij informeert zich vooraf over de bedrijven en introduceert hen dan bij potentiële partners. Vaak is dat op het allerhoogste niveau, bij de decision makers. In de afgelopen tien jaar namen we deel aan tientallen economische zendingen onder het voorzitterschap van Prins Filip, telkens met concrete resultaten. Elke (niche)producent zou deze missies in zijn marketingmix moeten opnemen.”

(David Laurier, CEO AppliTek)